Vinkkejä kilpajousien valitsemiseen

Useimmat juoksijat ymmärtävät, että heidän jousituksen jäykkyys ja jousinopeus ovat tärkeitä.

Itse asiassa me Racing Car Technologylla olemme havainneet alhaisissa tai ei-aerodynaamisissa kilpa-autoissa, että jousituksen jäykkyyden valinta on auton tärkein säätö renkaiden pidon parantamiseksi ja suorituskyvyn optimoimiseksi.

Kun ostat jousitusjousia, mistä tiedät, mitkä jousihinnat sinun tulee tilata?

Osatoimittajat, iskunvaimentimet, jousituksen asiantuntijat ja autonvalmistuspajat valitsevat todennäköisesti puolestasi, ellet sano mitä haluat.

Mutta vaikka erittäin kokeneet ihmiset tekevät päätöksen, useimpien kilpa-autojen kevään valikoima on vain pelkkä hyvä arvaus. Sen ei tarvitse olla niin.

Juoksussa jousen jäykkyys ratkaisee.

Se, mitä näytämme videolla, on ainutlaatuinen tapa mitata jousituksen jäykkyyttä. Kutsuimme tätä yksinkertaista testiä kilpa-autotekniikan pompputestiksi.

Jousituksen jäykkyyden hyväksytty mitta on “jousitustaajuus”. Tai, kuten kutsun sitä Videossa, “kevättaajuus”.

Etsimme tarvittavia jousimääriä halutun jousinopeuden saavuttamiseksi.

Yllä mainitun pompputestin ansiosta jousitaajuus on 122 sykliä minuutissa (CPM) tälle Triumph TR3 -kilpa-autolle, ja autossa on 550 psi:n jouset. Jos haluamme mennä jyrkemmäksi, esimerkiksi 130 CPM, voimme määrittää kevään hinnat. Meidän on tehtävä tämä yksinkertaisessa Excel-taulukossa.

Oikean jousen saaminen autoon on tärkeä tekijä renkaiden pitoa optimoitaessa. Meille Racing Car Technologylle tämä on suurin ei-aerodynaamisille kilpa-autoille tarjoamamme parannus ja suurin panos kierrosaikojen parantamiseen.

Tiellä jouset antavat tarvittavan jousituksen Compliancen matkustajien eristämiseksi tienpinnan töyssyistä. Eli hyvään ajoon tarvitaan pehmeitä jousia.

Mutta kilpailussa emme välitä kuljettajan mukavasta ajamisesta, vaan olemme huolissamme vain jousituksen jäykkyyden lisäämisestä (säätämällä jäykkiä kilpajousia) saadaksemme lisää pitoa renkaisiin. Jotta saisit käsityksen siitä jäykkyydestä, josta täällä puhumme, olemme löytäneet kilpa-autoja tuotantoa varten. Parempaan pitoon tarvittavat jouset ovat noin 2-4 kertaa jäykemmät kuin vakiojouset.

Pompputestimme on toinen kahdesta perusmenettelystä, joilla määritämme jousituksen taajuuden, ja toinen edellyttää jousen liikesuhteen mittaamista. Tarvitsemme niitä kelan ylityskatkoihin, joissa emme voi poistaa iskunvaimentimia pompputestin suorittamiseksi.

Miksi pompputesti on niin tärkeä? Koska se antaa meille suoran osoituksen etu- ja takajousituksen tiheydestä, tärkeimmistä numeroistamme ja auton kokoonpanon aloituspisteestä. Ja mikään ei voisi olla helpompaa, kuten näet videosta. Eikö?

On hienovaraisia ​​vivahteita ja asioita, joita huomaat, kun kokeilet tätä. Lähes 20 vuoden kokemuksemme Bounce Testistä antaa meille luottamusta antamiimme suosituksiin.

Nyt voit saada täydellisen otteen siitä, mitä tarvitset kilpa-autosi jousituksen asettamiseen Racing Car Technologyn verkkokoulutusohjelmien avulla. Suurin osa siitä toimii Bounce-testin kanssa, ja olemme lisänneet uuden ulottuvuuden kilpa-autojen valmistuksen kevään valikoimaan.