Mitkä ovat Great Racingin ominaisuudet?

NASCAR-fanien keskuudessa on laaja uskomus, että kun Dale Jr. voittaa, kaikki on hyvin urheilussa. Mutta sen jälkeen, kun Dale voitti Poconon muutama viikko sitten, kilpailun arvosanat putosivat. Se sai minut ja jotkut muut ajattelemaan. Oli kuin New York Yankees olisi voittanut ratkaisevia pelejä matkalla World Seriesiin, mutta heidän arvosanansa putosivat.

“Se johtuu siitä, että se oli Pocono, eikä se ole hienoa kilpailua”, kommentoi eräs fani, kun käännyin ympäri ja luin kommentteja Twitterissä. (Muuten, pelkään, ettei minun tarvitse olla samaa mieltä.) Poconossa meillä on ollut hienoja kilpailuja.)

Silti se oli minulle vähän outoa. Uskon, että fanit ovat iloisia, kun heidän suosikkikuljettajansa voittaa. Mutta siinä on muutakin, ja se sai minut ihmettelemään.

Mikä tekee kisasta hyvän?

Tämän kysymyksen merkitys tuli mieleeni tällä viikolla, kun NASCAR pyysi minua auttamaan seuraavan sukupolven auton testaamisessa, minkä teen Michigan International Speedwaylla maanantaina. Kun tulee valitsemaan autotyyppejä, joilla meidän pitäisi ajaa, näyttää ratkaisevan tärkeältä, että meillä on ajatus erinomaisesta kilpailusta.

Joten tällä viikolla keskityn blogissani siihen, mitä pidän hienona kilpa-ajona. Aloitan tästä live-keskustelun Twitterissä ensi viikolla hashtagilla #GreatRacing. En kuitenkaan halua keskustelun päättyvän tähän. Haluan kaikkien osallistuvan – fanit, toimittajat, joukkueet, kuljettajat, radan omistajat, voit nimetä sen.

Minulle kilpailun jännittävin osa on nähdä kuljettajan taitojen heräävän henkiin. Kun näet kilpailijan, joka on yksinkertaisesti päällään ja hännällään kilpailijoiden edellä, ja näet hänen esiintyvän, ja on selvää, että hänen menestys riippuu hänestä, se saa minut aina salpaamaan.

Yksi Team Pensken uusimmista kuljettajista, Alex Tagliani, ajoi äskettäin autoa nro 22 Road Americalla. Kun alkoi sataa, hän alkoi saada rakkuloita kentällä. Sade ajoradalla toimii jossain määrin tasoittimena, koska suihkussa neuvotteleminen vaatii ajotaitoa, ja Alex puhalsi ihmisten ohi. Se teki minuun vaikutuksen. Ja nautin siitä huolimatta vierekkäisen toiminnan puuttumisesta ja viimeisellä kierroksella johtamisesta. Olisin voinut istua koko päivän ja katsella sitä.

Kyle Larson teki yleisön vaikutuksen Eldoran kuorma-autokilpailussa muutama viikko sitten. Kyle on luonnollinen henkilö dirt racingissa, ja NASCARin kuorma-autosarja isännöi tapahtumaa joka vuosi. Hän ajoi kentän takaosasta eteen Eldorassa ja löi auton seinään joka kierros, kunnes hän siirtyi johtoon. On tarpeeksi vaikeaa ohittaa heidät kerran radalla, saati joka kerta. Hän johti noin viisi kierrosta ennen kuin hänen kuorma-autonsa hajosi, koska hän oli törmännyt seinään niin monta kertaa päästäkseen perille. Silti se oli hämmästyttävää. Hänen rohkeutensa ja kykynsä osoitettiin.

Viime viikonloppuna Marcos Ambrose osoitti taitojaan maantiekuljettajana Watkins Glenissä. Voit nähdä häntä katsomalla, että hänen nopeudellaan on kaikki tekemistä hänen kanssaan ja mitä hän tekee ratin takana.

Mutta Dale Earnhardt, joka tunnustettiin olevan parempi kuin kukaan muu ratalevyillä, on ehkä kuljettaja, joka erottuu mielestäni eniten kyvyistään. Hän keksi kuljettajan tyylin, jota kaikki käyttävät nykyään supernopeusradoilla, tajuaa hän sen tai ei. Hän ajoi kentän läpi kilpailussa rajalevyillä, ja se oli vain puhdas kuljettaja, ja se oli nähtävyys. Hän voitti kilpailun Talladegassa 2000 – lokakuu 2000 – juoksemalla 17. sijasta ensimmäiseksi kolmella tai neljällä kierroksella, koska hän osasi vedota paremmin kuin kaikki muut. Lähes kaikki alan työntekijät kopioivat nyt 10–15 vuotta sitten luomaansa tyyleissä ja taktiikoissa.